mandag den 15. april 2013

Konflikten, som jeg ser den!


Model 1: Antorini/KL - KVANTITETSMODELLEN

1. Antorinis heldagsskole:
- aktivitetetstimer er godt, og …??

-“Vi (Regeringen, red.) har fået en fantastisk idé, og nu skal vi sammen få vores fantastiske idé til at fungere”.

Hun siger
Pisa!! (OECD-rapport, der opgør skoleelevers undervisningstimer pr. år, at der ingen sammenhæng er mellem elevernes antal af undervisningstimer og resultaterne i Pisa-testen.)
Flere timer giver bedre resultater (Inden for OECD-området klarer de finske skoleelever sig bedst - men de har færrest timer.).
OECD siger: ” Faktisk har danske grundskolelærere med 650 undervisningstimer årligt flere timer end blandt andre deres østrigske, franske, koreanske, japanske og finske kollegaer. ”
Forskere siger: ”PIRLS også på, hvilken undervisning der virker. Her er et hovedbudskab fra forskerne, at flere dansktimer i sig selv ikke give bedre læsere.”
Timss og Pirls (dec. 2012) siger: ”Danske elever i 4. klasse klarer sig bedre i både læsning, matematik og natur/teknik end tidligere.”

=>Hvorfor er det så magtpåliggende at få gennemført en skolereform?

2. Zieglers arbejdstidsmodel:
- Den eksisterende arbejdstidsaftale »har alvorlige skavanker og er en begrænsning for udviklingen af folkeskolen. -> En intern KL-rapport, der af FM blev forsøgt hemmeligholdt, viser stor tilfredshed med aftalen.
- Liberalisering/”normalisering” af arbejdstid. => mere for det samme. Væsentligste dele af reformen skal finansieres af lærernes overenskomst.
- Lederen skal fordele (mere) undervisningen blandt lærerne.
- Slår på alle folks fordomme om lærergerningen

-nedgøring af troværdighed!
-mistænkeliggørelse af lærernes arbejdsindsats
=> Lærerne er dovne og privilegerede

=> Hvorfor er det så magtpåliggende at få gennemført en arbejdstidsaftale?

Model 2: BONDO - KVALITETSMODELLEN

Forberedelsestid som forudsætning for kvalitet i undervisningen.
Nye arbejdstidsregler: hvad er konsekvenserne? Forældresamarbejde, sfo, foreningsliv, børneliv?
Anderkendelse af modellen for forhandling.
Udvikling af skolen med udgangspunkt i forskningsmæssig viden om skolen og sammen med lærere.
Det er regeringen, der er i færd med at gennemføre sin politik under dække af en overenskomstforhandling.


Ingen kommentarer: